Ferrari GTO (week 5)

Monza stelt voor:

Classiche  
Ferrari GTO

Bekijk hier de video van dit unieke restauratieproject.

De perfectie zit in het detail

Monza bezit een Ferrari Classiche erkenning en kan op die manier volledige restauratieprojecten uitvoeren. De Ferrari GTO is een tailormade traject en wordt niet in een standaardpakket aangeboden. De specifieke kennis wordt aangewend om het best mogelijke resultaat na te streven. Elk detail telt.

Grensverleggend ontwerp

De Ferrari GTO is ontworpen door Pininfarina en gebouwd door Ferrari in 1984. De GTO is optisch gebaseerd op de Ferrari 308 GTB en werd ontworpen voor de racesport, maar daar is de auto echter nooit voor gebruikt. Ferrari moest er 200 bouwen om mee te mogen doen, het werden er uiteindelijk 272.

What’s in a name

De naam GTO staat voor Gran Turismo Omologata, gehomologeerd. Een wagen enig in zijn soort. Een extreme auto, die grenzen verlegde, nieuwe constructieconcepten en processen introduceerde en die hem de verdiende titel van supercar-symbool van de jaren tachtig opleverde. Het was de eerste auto die werd gebouwd met innovatieve composieten zoals Kevlar. Het was ook de eerste productieauto met elektronische brandstofinjectie afgeleid van de Formule 1.

Duizelingwekkende prestaties

Doordat de GTO als raceauto werd ontwikkeld, levert de motor een vermogen van 400 PK bij 7000 toeren. De GTO sprintte naar de 100 in 4,9 seconden en haalde een top van 305 km/u. De cilinderinhoud werd ook teruggebracht tot 2.855 cc, om te voldoen aan de Groep B-regels voor de racerij.

Officina Classiche by Monza

In het Ferrari netwerk zijn er slechts minder dan 100 Ferrari concessies die het officiële label “Officina Classiche” ontvangen. Monza heeft deze unieke herkenning op zak. Zo kan Monza de jaarlijkse controles van de wagens uitvoeren alsook de volledige restauraties. Door middel van een authentieke stempel, worden in de paspoorten van de wagens, jaarlijks een stempel toegevoegd. Hierdoor blijven deze unieke wagens het “Officina Classiche” label dragen.